Kisah 2:
Hari sebelumnya urusniaga belian buah cherry telah
dipersetujui di rumah Pemborong A. Peniaga B akan pickup di rumah Pemborong A
sekitar waktu tengahari.
Esoknya...
Pemborong A: Puan maaf ya urusan saya di coldroom belum
selesai. Saya tak sempat balik rumah.
Peniaga B: Pukul berapa puan jangka akan sampai ke rumah?
Pemborong A: Mungkin lewat..dalam pukul 3 petang.
Peniaga B: Lewat sangat tu. Sy janji nak hantar pada
customer sy pukul 2 petang & sebelum office tutup.
10 min kemudian..
Pemborong A: Puan boleh share location dan alamat, saya nak
hantar buah cherry
Peniaga B: Boleh
Pemborong A: Okay puan, saya dah check dengan Lalamove
mereka boleh hantar. So nnti puan bank in pada saya total order
Selepas pemandu Lalamove menghantar buah cherry kepada
Peniaga B, dimaklumkan servis penghantaran telah dibayar. Peniaga B pun membuat
transaksi online banking ke akaun Pemborong A.
Pemborong A: Eh..kenapa rmxxx sahaja. Puan kos delivery
Lalamove tu saya dah bayarkan dulu. Boleh tak puan buat bayaran rmxx untuk cas
penghantaran Lalamove
Peniaga B: (Kenapa
saya kena bear the cost sedangkan awak yang tak dapat tepati janji)
Moral of the story: Tepati janji semasa berurusniaga. Usah
menukar keputusan yang dipersetujui last minute. Pembeli yang mendapati penjual
memudahkan urusniaga akan lebih lama menjalankan urusniaga pada masa akan
datang. Mereka akan repeat order berkali-kali. Namun jika penjual kurang bijak
menguruskan urusan niaga, maka cukuplah sekali
https://www.facebook.com/sha.hashim.7/posts/3477312658955122
No comments:
Post a Comment