"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Friday, March 7, 2014

Berbelanja @ Menyimpan

   Kalau mengikut teori kewangan, (kursus yang pernah Sha ikuti) bila dapat gaji atau pendapatan, perkara pertama yang mesti dibuat ialah menabung sebanyak 10% daripada pendapatan. Bakinya bolehlah digunakan untuk perbelanjaan harian, bayar hutang/ pinjaman (jika ada).
 
   Sha punya corak perbelanjaan dan penyimpanan sedikit berbeza. Sha buat serentak. Macam mana tu? Okay Sha kongsikan di sini. Ilmu yang diperolehi dari satu kursus kewangan yang pernah Sha hadiri. Moga memberi manfaat, in sha Allah.
 
   Sha berbelanja seperti biasa. Makanan, bayar bil, petrol, perbelanjaan diri dan macam-macam lagi. Perangai Sha suka simpan RM5 dan RM1. Ya yang notes warna hijau dan biru masing-masing tu. Dapat je notes hijau atau biru, Sha masuk dalam tabung. Satu lagi, duit syiling pun simpan dalam tabung. Jadinya dalam purse tak ada notes RM5, RM1 dan syiling. Hujung bulan jumlahnya mencecah RM200 juga. Jadi semasa orang lain sibuk berbelanja, Sha pulak pegi ke bank simpan duit.
 
   Boleh ke tukar notes lain? Jawapan Sha: boleh. Kalau nak simpan RM10 (merah) dan RM20 (jingga) boleh saja. Depend pada individu.  
 
   Adakala bila waktu kecemasan, Sha ada notes hijau dan biru yang dapat membantu. So kawan-kawan jangan lupa menabung untuk masa hadapan. 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim