"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Monday, January 19, 2009

Kenapa perlu minum air?

"Tubuh terdiri daripada hampir 70 peratus cairan dan kita hanya boleh bertahan selama kira-kira satu minggu, hidup tanpa air. Tetapi mengapa air itu baik untuk tubuh? Di sini disenarikan lima alasannya:

1.Air boleh menyejukkan
Waktu tghari yg begitu panas kadangkala kita tidak sedar bahawa tubuh kita sdg berpeluh. Peluh boleh mengingatkan kita untuk segera minum air. Sebab jika tidak cukup air untuk proses perpeluhan, volume darah akan menurun sehingga sistem sirkulasi akan bermasalah. Kesannya antara lain, pening dan mengalami kesukaran bernafas.

2.Mengumpulkan zat-zat makanan
Air membantu memindahkan zat-zat makanan melalui aliran darah ke pelbagai bahagian tubuh, mengikut keperluan bahagian itu sendiri. Juga beberapa zat makanan yang larut di dalam air sehingga diserap dengan air.

3.Mempermudah proses pembuangan
Jika seseorang itu kekurangan air dalam badan, maka akan mudah menjadi sembelit. Sembelit boleh menyebabkan orang sukar membuang air besar kerana najis mengeras.

4.Menjaga kulit tetap halus
Sel memang mengandungi air, kerana itu bekalan yang cukup akan menjadikan kulit kita lebih halus dan sihat. Kekurangan air bukan sahaja membuat kulit menjadi kusam dan bersisik tetapi juga, seseorang itu cenderung kelihatan lesu dan jika terjadi cirit birit, mereka akan kelihtan lebih uzur.

5.Bebas dari batu karang
Batu karang terjadi sewaktu sisa badan yang tidak terpakai atau komponen lain yang melalui ginjal atau buah pinggang bergabung dgn bahan buangan lain. Jika kekurangan air dalam tubuh, maka akan terbentuklah batu kecil seperti pasir dan tumbuh sebesar baru. Jika kita banyak minum air, batu-batu itu akan keluar di bawa oleh air.

Sesetengah orang menunggu hingga betul-betul dahaga baru mereka minum segelas air sedangkan sebenarnya haus adalah petanda awal daripada dehidrasi kekurangan cairan dalam badan.

3 comments:

  1. air untuk hidup..

    ReplyDelete
  2. air sumber kehidupan, kalau tak makan masih boleh bertahan.

    ReplyDelete

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim