"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Monday, August 17, 2020

Jangan Tutup Periuk Nasi Sendiri (*bukan sebarang periuk nasi ya)

Pemborong A: Sorry la anggur tu saiz besar jadi akak pack 450gram? 

Peniaga B:  Saya dah iklankan 1 pack 500gram. Macam mana ni.. kalau 450gram means 1 katon 4.5kg. Yang sebelum ni 5kg 1 katon kan..Kalau macam tu 1 katon boleh dapat 11 pack tak?

Pemborong A: Boleh. Harga pun lain. Harga sebelum ni rm68 1 katon dah jadi rm78 1 katon.

Peniaga B:  Jap ya kak saya check dengan customer yang dah order dengan saya, okey ke dengan packaging baru & harga baru.

Pemborong A: Okey

10 minit kemudian...

Peniaga B: Kak maaf la customer saya tak jadi ambil. Mereka cancel order. So 2 katon anggur yg saya order dengan akak tu pun cancel ya.

Pemborong A:  

Moral of the story: Kita tak tau apa kesulitan orang. Boleh jadi modal yang dia ada cukup untuk harga yang dipersetujui pada awal urusniaga. Bila last minit tukar packaging, naikkan harga sudah pasti akan ada rasa tidak puas hati. Daripada orang nak membeli dengan kita, terus orang tak jadi membeli dengan kita. Bila kita mudahkan urusan orang lain, insya Allah urusan kita juga dipermudahkan olehNya.


No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim