"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Monday, August 17, 2020

Jangan Tutup Periuk Nasi Sendiri (*bukan sebarang periuk nasi ya)

Kisah 2:

Hari sebelumnya urusniaga belian buah cherry telah dipersetujui di rumah Pemborong A. Peniaga B akan pickup di rumah Pemborong A sekitar waktu tengahari.

Esoknya...

Pemborong A: Puan maaf ya urusan saya di coldroom belum selesai. Saya tak sempat balik rumah.

Peniaga B: Pukul berapa puan jangka akan sampai ke rumah?

Pemborong A: Mungkin lewat..dalam pukul 3 petang.

Peniaga B: Lewat sangat tu. Sy janji nak hantar pada customer sy pukul 2 petang & sebelum office tutup.

10 min kemudian..

Pemborong A: Puan boleh share location dan alamat, saya nak hantar buah cherry

Peniaga B: Boleh 

Pemborong A: Okay puan, saya dah check dengan Lalamove mereka boleh hantar. So nnti puan bank in pada saya total order

Selepas pemandu Lalamove menghantar buah cherry kepada Peniaga B, dimaklumkan servis penghantaran telah dibayar. Peniaga B pun membuat transaksi online banking ke akaun Pemborong A.

Pemborong A: Eh..kenapa rmxxx sahaja. Puan kos delivery Lalamove tu saya dah bayarkan dulu. Boleh tak puan buat bayaran rmxx untuk cas penghantaran Lalamove

Peniaga B: Description: 😲(Kenapa saya kena bear the cost sedangkan awak yang tak dapat tepati janji)

Moral of the story: Tepati janji semasa berurusniaga. Usah menukar keputusan yang dipersetujui last minute. Pembeli yang mendapati penjual memudahkan urusniaga akan lebih lama menjalankan urusniaga pada masa akan datang. Mereka akan repeat order berkali-kali. Namun jika penjual kurang bijak menguruskan urusan niaga, maka cukuplah sekali 

https://www.facebook.com/sha.hashim.7/posts/3477312658955122


No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim