"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Tuesday, July 31, 2012

Jejak-jejak Para Anbia

   Terima kasih buat Prof. Madya Badlishah Sham Baharin yang telah memperkenalkan Sha dengan kisah sejarah di bumi Syams - Jordan. Perkongsian ilmu/pengalaman/perjalanan travelodge ini sangat bermakna di bulan Ramadhan ini.
   Masih ingat pada tahun lepas..genap setahun Program Ramadhan Highlights. Pada ketika itu, Prof. Madya Badlishah Sham Baharin turut menceritakan pengalaman beliau melawat Turki dan kisah Sultan Muhamad Al-Fateh menjadi sumber inspirasi. Sehingga kini Sha masih ingat kisah itu. Bukti bahawa umat Islam yang meletakkan sepenuh hati kepada Allah akan sentiasa mendapat rahmat dan bantuan dariNya.
   Selain Sepanyol, Sha akan masukkan Turki, Syams, Jordan serta beberapa lagi negara Timur Tengah ke dalam Wish List Sha. Tempat yang Sha ingin lawati, insyaAllah.
   Semasa Prof. Madya Badlishah Sham Baharin menceritakan bahawa beliau sempat menziarahi pusara sahabat-sahabat Nabi SAW seperti Khalid Ibnu Walid, Zaid bin Harithah, Muadz bin Jabal, Bilal bin Rabah, air mata bergenang menunggu untuk mengalir di pipi. Malah beliau sendiri mengalirkan air mata semasa berada di pusara sahabat-sahabat Baginda. Kisah pengorbanan dan ketabahan dalam menghadapi musuh-musuh Islam sangat memberi kesan.
   Banyak kisah2 yang berlaku di bumi Syams - Jordan. Ikuti kisah-kisah tersebut di web page yang Sha attach di bawah..blog yang Sha attach di bawah ..ya sama dengan perkongsian yang diberikan oleh Prof. Madya Badlishah Sham Baharin..gambarnya juga sama. Jadi bolehla kawan-kawan baca sendiri kesan peninggalan sejarah Islam di sana.

Kisah Peperangan Yarmouk yang sangat hebat..
http://lambaian-islah.blogspot.com/2010/11/jaulah-ke-bumi-urdun-siri-4-marakat.html

Kisah MuhammadAl-Fateh -Sabda Rasulullah S.A.W.ketika menggali Parit Khandaq "Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (Hadis riwayat Iman Ahmad)
http://www.iluvislam.com/inspirasi/tokoh/1794-sultan-muhammad-al-fateh.html

No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim