"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Thursday, July 26, 2012

Kasihmu 3

3
 
“Eh Sha, aku ke fakulti tadi. Aku tengok result marketing. Markah tutorial kau tak ada la,”  beritahu Erny Mariana. Carried marks kau 50/60,” sambung Erny lagi.

Shaheen tercenggang. “Biar betul ni Erny.” Shaheen resah. “Kat mana kau tengok marks tu,” tanya Shaheen.

“Kat depan bilik Dr. Khalili.”

Shaheen terkejut dengan berita yang disampaikan oleh Erny Mariana. Subjek pemasaran umpama tiket terpenting buat Shaheen meneruskan cita-citanya. ‘kalau carried marks pun dah sikit, macam mana aku nak score,’ Shaheen bermonolog di dalam hati. ‘Tak boleh jadi ni. Aku kena jumpa Dr. Khalili ASAP, if not I’m in trouble.’

Esoknya Shaheen bangun lebih awal dari biasa. Selesai solat subuh, Shaheen mengejutkan Afzan yang masih berselimut diulit tidur nan nyenyak. “Ijan bangun. Solat, masa dah suntuk ni,” Shaheen memanggil lembut sahabatnya. Shaheen mencuit hujung kaki Afzan.

Afzan lambat-lambat membuka matanya. Dia menggeliat ke kanan dan ke kiri sebelum dia bangun dan duduk di birai katil. Shaheen tersenyum melihat gelagat Afzan yang masih belum betul-betul sedar itu. “Eee dah la tu Ijan. Bangun and pegi mandi. Tu air liur basi meleleh sampai ke dagu,” usik Shaheen.

Afzan bangun dan cepat-cepat berlalu ke bilik air. Dalam masa 10 minit Afzan selesai mandi dan seterusnya menunaikan kewajipannya pada Maha Pencipta. Usai solat, tangan diangkat menadah memohon doa kepada Ilahi.

"Ijan kau nak nasi lemak. Aku nak turun bawah ni,” ucap Shaheen sesudah Afzan selesai menunaikan tanggujawab seorang muslimah Islam. Afzan sekadar menggangguk.

Tidak sampai 10 minit Shaheen muncul semula di muka pintu. “Amboi  cepatnya Sha. Naik roket ker,” usik Afzan.

“Tak main la roket, naik bullet train suda,” Shaheen senyum. “Orang tak ramai la, tu yang cepat. Dah jom makan,” ajak Shaheen sambil menyusun sudu garfu serta 2 biji mug di atas meja. Mereka bersarapan bersama-sama. Masing-masing diam menikmati rezeki di pagi itu.

"Pagi ni aku nak ke fakulti."

“Buat apa Sha?”

Marketing aku ada problem sikit. Nak jumpa Dr. Khalili.”

Afzan angguk. Matanya memerhati Shaheen yang sedang bersiap. Afzan cukup senang mendapat seorang sahabat seperti Shaheen. Orangnya peramah, lincah dan mudah dibawa berbincang. Sifatnya itu membuatkan Shaheen disenangi ramai. Lebih memikat Shaheen mudah tersenyum. Tatkala senyuman menguntum, kedua-dua lesung pipitnya pasti menyejukkan mata yang memandang serta melembutkan jiwa insan yang melihat. Tidak hairan jika Shaheen dikelilingi ramai kawan di kolej mereka, hinggakan ada yang menaruh minat pada Shaheen. Buktinya Ari Iskandar yang tidak jemu-jemu cuba memikat Shaheen. Namun Shaheen tidak pernah ambil serius hal itu. Baginya Ari sekadar seorang kawan. Tidak lebih daripada itu. Puas Ari Iskandar mencuba namun Shaheen tetap tidak berubah hatinya.

“Ok dah siap.” Shaheen mengenakan brooch kecil di kiri dan kanan bahu kecil bagi mengemaskan kedudukan tudung yang dipakai.

Afzan menatap wajah Shaheen. Di dalam hati memuji kecantikan semula jadi sahabatnya itu. Biarpun tanpa solekan dan penampilan yang ringkas, Shaheen masih kelihatan menawan. Sebelum ini rambutnya yang panjang dilepas bebas. Namun sejak minggu pertama minggu orientasi lagi Sheheen sudah mula mengenakan tudung. Terserlah Ayumu, bagaikan tajuk lagu dendangan Kumpulan Exist.
(Sambung)

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. teringat pula zam masa zaman stdy dulu...rindu..
    kak sha..menarik biarpun pendek..
    nextt..hehe

    ReplyDelete
  3. masa study tu sgt indah..memori kenangan silam hihik..

    ReplyDelete

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim