"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Monday, February 2, 2009

Apa Beza Cinta Dan Sayang?

Apa makna 'cinta' dan apa pula makna 'sayang'? Adakah cinta itu lebih besar dari perasaan 'sayang' ataupun 'cinta' itu lebih mendalam dari perasaan 'sayang'? Setiap kali soalan ini diajukan, lelaki pasti mengatakan bahawa 'cinta' mereka adalah agung, terlalu besar dan tidak dapat dinilaikan oleh seorang wanita.

Sha mengerti erti 'cinta' dan 'sayang' dari pengalaman yang agak menarik. 'Cinta' selalunya menyakitkan, menyedihkan, memerlukan pengorbanan dari ramai pihak. 'Cinta' yang diagungkan tidak banyak yang kekal. 'Cinta' boleh merosakkan keyakinan diri, maruah dan juga kepercayaan seseorang terhadap kehidupan yang bahagia.

Bagi Sha, perasaan 'sayang' adalah satu anugerah Tuhan terhadap makhluknya. 'Sayang' tidak semestinya dibalas oleh pihak yang kedua mahupun yang ketiga. Perasaan 'sayang' yang ada dalam diri lebih luas dan mendalam terhadap setiap makhluk yang ada di bumi ini. Melihat kebahagian orang yang kita 'sayangi' merupakan satu perasaan indah yang tak mungkin dapat dinilai dengan wang ringgit.

Bagi mereka yang sedang asyik ber'cinta', cuba fikirkan, sekiranya seseorang itu kita 'cintai bukankah kita tidak sepatutnya bergaduh, mungkir janji, saling memarahi dan mencurigai sesama diri.

Bagi Sha, bila kita 'sayang' seseorang, kita sanggup menerima dia seadanya, sanggup memaafkan dan masih boleh berbaik walau sebesar mana kita bergaduh dengannya. Tapi apabila kita 'cinta' pada seseorang, kita akan cuba mengubah dia menjadi seperti apa yang kita inginkan, jika berlaku pergaduhan kita tidak mahu lagi ingat dan memaafkan dia, sehingga kita cuba melupakan perkara baik yang pernah dia lakukan atau berikan sebelum ini.

Terpulang pada diri sendiri. Cinta pd Allah sudah semestinya. Tetapi jika kita dah temui insan yg sejati, cinta itu hadir tanpa disedari. Percayalah... .. masih ada manusia yg baik di bumi Allah ini.

Sha percaya dan sentiasa menginginkan kehidupan yang penuh dengan 'sayang' yang wujud di antara manusia...

No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim