"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Monday, February 23, 2009

Menulis Di Atas Pasir

Kisah tentang 2 orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar dan salah seorang tanpa dapat menahan diri menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati, tapi tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir :

"Hari Ini, Sahabat Terbaik Ku Menampar Pipiku"

Mereka terus berjalan, sampai bertemu sebuah oasis, lalu mereka memutuskan untuk mandi. Namun, ternyata oasis tersebut cukup dalam sehingga salah seorangnya nyaris tenggelam, dan diselamatkanlah oleh sahabatnya.

Ketika dia mulai siuman dan rasa takutnya sudah hilang, dia menulis di sebuah batu :

"Hari Ini, Sahabat Terbaik Ku Menyelamatkan Nyawaku"

Si sahabat yang pernah menampar sahabatnya bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hatimu, kamu menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di batu?"

Temannya sambil tersenyum menjawab, "Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar angin maaf datang berhembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Dan bila antara sahabat terjadi sesuatu kebajikan sekecil mana pun, kita harus memahatkannya di atas batu hati kita, agar tetap dikenang tidak hilang tertiup waktu".

Dalam hidup ini sering timbul perbezaan pendapat dan konflik kerana sudut pandangan yang berbeza. Oleh kerananya cubalah untuk saling memaafkan dan lupakan masalah lalu.

Marilah kita belajar menulis di atas pasir.

No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim