"Jika ada sesiapa yang pinta CINTAmu, katakanlah ianya hanya pada Allah,
Jika ada sesiapa yang pinta KASIHmu, katakanlah ianya hanya pada Rasulullah,
Jika ada sesiapa yang pinta RINDU dan SAYANGmu, katakanlah ianya hanya pada ibu dan ayah,
...dan...
Jika ada sesiapa yang pinta untuk di HATImu, maka berilah ia kepada kepada orang yang benar-benar menghargainya"

Thursday, February 12, 2009

Kasih Sayang Dua Bersaudara

Dua bersaudara bekerja bersama-sama di ladang milik keluarga mereka. Seorang telah menikah dan memiliki sebuah keluarga besar, yang seorang lagi masih bujang. Ketika hari mulai senja, kedua bersaudara itu membagi sama rata hasil yang mereka peroleh.

Pada suatu hari, saudara yang masih bujang itu berfikir, “Tidak adil jika kami membagi rata semua hasil yang kami peroleh, aku masih bujang dan keperluanku hanya sedikit.” Kerana itu, setiap malam dia mengambil sekarung padi dari simpanan miliknya dan menaruhnya ke dalam simpanan milik saudaranya.

Sementara itu, saudara yang telah menikah itu berfikir dalam hatinya, “Tidak adil jika kami membagi rata semua hasil yang kami peroleh. Aku punya isteri dan anak-anak yang akan merawatku di masa tua nanti, sedangkan saudaraku tidak memiliki sesiapa pun dan tidak seorang pun akan peduli padanya pada masa tuanya.” Kerana itu, setiap malam dia pun mengambil sekarung padi dari simpanan miliknya dan menaruhnya ke dalam simpanan milik saudara satu-satunya itu.

Selama bertahun-tahun kedua bersaudara itu menyimpan rahsia masing-masing, sementara padi mereka sesungguhnya tidak pernah berkurang. Hingga suatu malam keduanya bertemu dan barulah saat itu mereka tahu apa yang telah terjadi. Merekapun berpelukan.

moral of this story: Jangan biarkan persaudaraan rosak kerana harta, oleh itu eratkanlah tali persaudaraan tanpa mengira harta.

No comments:

Post a Comment

This Blog Is Protected. Copyright 2009 © Design By Cik Sha Hashim